Followers

02 May 2012

5S KEMBALI…

salam..

baru-baru ini aku ada meeting pasal 5S ni, apa 5S tu?? aku rasa korang yang kerja badan-badan kerajaan konfem tau apa itu 5S dan aku rasa juga korang memang dah siap buat dan AUDIT dah siap buat penilaian pun, kan??

aku?? ofis aku baru je nak mula sebab aku ni kan anak “TIRI” kerajaan.. hahaha.. dan jabatan AUDIT opis aku baru je nak mulakan operasi SPOT CHECK 5S AT BESTARI.COMM (opis aku)..

apa itu 5S??? korang tengok kat bawah ni..

sistem 5S ini datangnya daripada JEPUN dan menggunakan nama sebagai SEIRI, SEITON, SEISO, SEKETSU DAN SHITSUKE… di MALAYSIA juga mengambil inisiatif menggunakan sistem 5S ini juga untuk mendapatkan PERSEKITARAN KERJA YANG BERKUALITI supaya kita lebih yakin dan bersemangat untuk bekerja… wahhhhhhhhhhhhhh gitu..

setahu aku dan tak silap aku bukan sahaja badan-badan kerajaan tapi syarikat swasta juga ada menggunakan sistem 5S ni.. betulkan aku jika aku salah…

ikutkan diri aku, ini adalah kali kedua aku perlu buat sistem 5S ni, 1st time aku buat sistem 5S ni time belajaq ari tu, dah kata amek bahagian ADMIN, OPCOS la aku kene buat jugak 5S ni..

tapi bila tiba je kali ini, aku terasa penat sangat2…
aduh, penat tau.. dulu tak penat, tapi sekarang keadaan opis aku yang sempit ni, aku sudah2 terasa penatnya, sb opis sekarang dan tempat belajar yang dulu amatlah berbeza..

fuhhhhhhhhhhh.. belum pape aku dah mengeluh.. seriusssss aku mengeluh bila PIHAK ATASAN keluarkan perintah berkurun menggunakan sistem 5S adalah DIWAJIBkan..

sabar mira, sabar..

so kalau korang tak faham apa maksud SISIH, SUSUN, SAPU, SERAGAM, dan SENTIASA AMAL atau dalam bahasa JEPUNnya SEIRI, SEITON, SEISO, SEKETSU DAN SHITSUKE.. anda boleh rujuk gambar kat bawah ni…

KALAU DAH FAHAM, BAGUS LER..

so kalau opis hangpa semua tak menggunakan 5S, anda semua bolehlah sama2 menggunakannya tanpa diberi perintah oleh pihak atasan.. motif?? aku jeles la sb opis korang tak WAJIBkan korang pakai sistem ni..

sekian…

4 GEDIXXX:

Lia said...

baguskan klu kita dpt ikut 5S ni... :)

Raz Veinz said...

Pernah kena tanya pasai 5s ni masa interview, terdkedu juga la, haha

sue said...

hehe.. dulu tepmat keje lama su dpa pangiil 5S ni "sapu sampah sarap setiap sudut".. sweet tak????

kazmyra afkar said...

lia : bagus2.. mula2 penat, lepas tu serabut je.. hahaha

Raz veinz : awak boleh jawab x??

sue : hahahaha.. sweet2... boleh pakai ni.. mintak share sikit.. hahaha